11 May, 2009

Jin - Part 2

Renungan Rohani Antara Peranan Jahat Syaitan

Mengikut kajian ulama, syaitan adalah jenis jin yang jahat perangainya. Syaitan berasal daripada api dan tabiatnya menyesatkan manusia. Oleh itu ia wujud di mana saja manusia berada. Ia mempunyai kebolehan menyerupai sesuatu di alam nyata, memperalatkan tubuh manusia, malah boleh hidup dalam badan orang yang disukainya.

Selain mendatangkan punca penyakit, pengsan dan gila, jin juga kadangkala mencuri atau dipakai untuk mencuri barangan orang.

Dalam ajaran Islam kita dapat mengesan bahawa malaikat, jin dan syaitan mempunyai jalan untuk mempengaruhi manusia supaya melakukan kebaikan atau sebaliknya.

Mengikut sebuah hadis Turmizi, “Malaikat menggunakan jalan itu untuk meniupkan ilham yang baik maka syaitan pula menyampaikan bisikan jahat dan mendustakan Allah…”

Orang yang bersih jiwanya dapat mendengar suara ilham yang disampaikan oleh pelawat di hadrat hati. Oleh itu, orang berkenaan berasa lapang dada dan terdorong untuk beramal. Malah ilham sendiri menjadi faktor penting jiwanya berasa gembira. Orang yang kotor jiwanya didatangi oleh jin atau syaitan. Malah mengikut surah al-Zukhruf ayat 36, Allah menyediakan satu syaitan secara tetap dalam hati yang kosong daripada zikir.

Syaitan itu menjadi sahabat karibnya. Surah Fussilat ayat 25 menghuraikan kerja syaitan berkenaan iaitu membisikkan kata-kata manis dan menghayalkan.

Sesungguhnya hasutan syaitan, jin atau roh jahat ke atas fizikal dan rohaniah manusia jelas sekali. Hasutan itu masuk ke dalam diri mereka menerusi pelbagai jalan. Antara yang paling dahsyat dan ganas ialah dengan renungan rohani ketika oarng yang berniat buruk mengamalkan jampi mentera atau sihir untuk tujuan tertentu terutamanya untuk merosakkan orang yang dibencinya.

Inilah antara rahsia ( dan Allah Maha Mengetahui ) mengapa syirik disifatkan sebagai dosa besar oleh Allah. Kerja seperti ini merosakkan kedua-dua pihak. Pengamal sihir rosak imannya, manakala mangsanya pula rosak iman, anggota dan mentalnya.

JIN


Makna Jin: Jin adalah satu nama jenis dan dalam bahasa Inggeris di sebut Ginie - perkataan tunggalnya " Jinny " yang bermaksud yang tersembunyi, yang tertutup atau yang gelap pekat.

Dalam Al-Quran terdapat banyak ayat-ayat yang menceritakan tentang Jin. Antaranya :-

Surah Al-Hijr ayat 26 - 27 :Yang bermaksud : Dan sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dari tanah liat yang kering kontang yang berasal dari lumpur hitam yang di beri bentuk dan Kami telah ciptakan Jin sebelum di ciptakan manusia daripada api yang sangat panas.

Surah Ar-Rahman ayat 15 :Yang bermaksud : Dia ( Allah ) menciptakan Jann ( Jin ) dari nyalaan api ( Pucuk api yang menyala-nyala atau Maarij )

Surah Al-‘Araf ayat 12 :Yang bermaksud : " Engkau ciptakan aku ( kata Iblis ) dari api sedangkan ciptakan dia ( Adam ) dari tanah.

Dari Hadis Nabi s.a.w yang telah diriwayatkan oleh Muslim r.a: Maksudnya : " Malaikat diciptakan dari cahaya, Jaan diciptakan dari lidah api sedangkan Adam diciptakan dari sesuatu yang telah disebutkan kepada kamu ( tanah).

ASAL KEJADIAN JIN

Keterangan "Al-Maarij "

Maarij bermaksud nyalaan api yang sangat kuat dan sangat panas bahangnya atau " Al-Lahab " iaitu jilatan api yang sudah bercampur antara satu sama lain iaitu merah, hitam, kuning dan biru. Sesetengah ulama pula mengatakan " Al-Maarij " itu ialah api yang sangat terang yang memiliki suhu yang amat tinggi sehingga bercampur antara merah, hitam, kuning dan biru.

Sesetengah pendapat pula mengatakan Al-Maarij itu ialah api yang bercampur warnanya dan sama maknanya dengan " As-Samuun " iaitu api yang tidak berasap tetapi sangat tinggi suhu panasnya. Angin samuun yang telah sebati dengan Al-Maarij itulah Allah jadikan Jaan.

Menurut suatu Hadis yang diriwayatkan oleh Ibnu Mas’ud pula menyatakan bahawa angin Samuun yang dijadikan Jaan itu hanyalah satu bahagian daripada tujuh puluh bahagian angin Samuun yang sangat panas itu.

Dari api yang amat panas inilah Allah telah menciptakan Jin, iaitu dari sel atau atom atau daripada nukleas-nukleas api. Kemudian Allah masukkan roh atau nyawa padanya, maka jadilah ia hidup seperti yang dikehendaki oleh Allah. Jin juga di beri izin oleh Allah menzahirkan berbagai-bagai bentuk dan rupa yang disukai dan dikehendakinya kecuali rupa Rasulullah s.a.w mengikut tahap dan kemampuan masing-masing.

Jin juga diperintahkan oleh Allah menerima syariat Islam sepertimana yang diperintahkan oleh Allah kepada manusia. Rupa bentuk Jin yang asal selepas di cipta dan ditiupkan roh itu, hanya Allah dan Rasulnya sahaja yang mengetahuinya. Menurut sesetengah ulama rupa, tabiat, kelakuan dan perangai Jin adalah 90 peratus mirip kepada manusia.

Asal kejadian manusia ialah campuran daripada Jisim Kathif iaitu tanah dan air, Jisim Syafaf iaitu campuran api dan angin dan Nurani, iaitu roh, akal, nafsu dan hati yang dinamakan "Latifatur-Rabbaniah " sesuai dengan manusia sebagai sebaik-baik kejadian yang diciptakan Allah dan sebagai Khalifah Allah di muka bumi ini. Manakala kejadian Jin pula ialah campuran Jisim Syafaf iaitu campuran api dan angin dan Nurani iaitu roh, akal, nafsu dan hati yang sesuai dan sepadan dengan kejadian Jin.

Manakala mahkluk-makluk lain pula Allah jadikan daripada salah satu unsur tersebut, contohnya, binatang yang dijadikan daripada campuran Jisim Ksayif dan Jisim Syafaf sahaja. Batu dan tumbuh-tumbuhan pula dijadikan daripada Jisim Kasyif semata-mata. Manakala Malaikat pula dijadikan daripada Nurani semata-mata.



CARA PEMBIAKAN JIN

Manusia memerlukan masa mengandung selama sembilan bulan untuk melahirkan zuriat dan anak manusia juga memerlukan masa yang lama untuk matang dan menjadi baligh.

Berbeza dengan Jin di mana, apabila di sentuh alat kelamin lelaki dengan alat kelamin perempuan, maka Jin perempuan akan terus mengandung dan beranak dan anak Jin yang baru lahir itu terus mukallaf. Begitulah keadaanya sehingga ke hari kiamat.

Iblis pula apabila menyentuh paha kanan dengan paha kiri akan mengeluarkan 33 biji telor. Dalam setiap biji telor itu ada 33 pasang benihnya. Tiap-tiap pasang benih itu apabila menyentuh paha kanan dengan paha kiri akan keluar seperti yang terdahulu. Begitulah proses pembiakan Jin dan Iblis sehinggalah ke hari kiamat.



Bunian atau lebih masyhur di kalangan orang-orang Melayu dengan panggilan orang Ghaib pula ialah hasil campuran lelaki atau perempuan Jin dengan lelaki atau perempuan dari kalangan manusia. Anak yang terhasil daripada percampuran itu dikenali dengan nama Bunian. Perangai dan tingkah laku serta rupa bentuknya orang Bunian ini dalam beberapa perkara mengikut manusia dan dalam beberapa perkara pula mengikut Jin.

Jika asal usul datuk manusia ialah Nabi Adam, maka asal usul datuk Jin pula ialah " Jaan " yang asalnya adalah beriman kepada Allah dan melahirkan keturunan yang beriman. Selepas itu terdapat pula dari keturunan Jaan yang kufur dan melahirkan pula keturunan yang kufur. Anak cucu Jaan yang asal beriman itu ada yang kekal dalam iman dan ada pula yang kufur dan ada pula yang kembali beriman kepada Allah.

AGAMA PUAK-PUAK JIN

Jin Juga seperti manusia, iaitu ada yang baik, ada yang jahat, ada yang soleh, ada yang tidak soleh, ada yang alim lagi mukmim, ada ada yang kufur, ada yang murtad, fasik dan zalim, ada yang masuk syurga dan ada yang dihumbankan oleh Allah ke dalam neraka di hari akhirat kelak.

Majoriti puak-puak Jin terdiri daripada golongan Jin kafir. Golongan Jin kafir ini kebanyakanya beragama Yahudi, Kristian, Komunis dan sangat sedikit daripada mereka yang beragama Buddha dan Majusi. Terdapat juga golongan Jin yang tidak beragama. Golongan Jin yang memeluk Islam hanyalah sedikit bilangannya dan terdiri daripada golongan manoriti jika di bandingkan dengan keseluruhan bilangan Jin.

Seperti juga manusia biasa, Jin juga berada dalam tingkat-tingkat iman, ilmu dan amalan yang tertentu berdasarkan kepada keimanan dan amalan mereka kepada Allah. Antaranya ada Jin Islam yang bertaraf awam sahaja , Jin Islam yang di tingkat iman Khawas dan Jin Islam yang berada ditingkat iman yang Khawasil-Khawas.



Walaupun Jin Islam yang paling tinggi imannya dan paling soleh amalannya serta paling luas serta banyak ilmunya , tetapi masih ada pada diri mereka sifat-sifat mazmumah seperti takbur, riak, ujub dan sebagainya, tetapi mereka mudah menerima teguran dan pengajaran.

Mungkin inilah yang sering diperkatakan bahawa " sebaik-baik Jin itu ialah sejahat-jahat manusia yang fasik. " Tetapi yang berbezanya manusia yang paling jahat susah menerima pengajaran dan teguran yang baik.

Golongan Jin Islam yang awam dan Jin kafir suka merasuk manusia yang awam dengan berbagai-bagai cara, kerana pada pandangan mereka manusia-manusia yang awam itu bukanlah manusia sebenarnya, sebaliknya adalah rupa seekor binatang. Manusia yang Khawas dan Khawasil-Khawas tidak dapat di rasuk oleh Jin, bahkan Jin pula akan datang kepada mereka untuk bersahabat.



RUPA BENTUK JIN

Pada asasnya rupa bentuk Jin tidaklah banyak berbeza daripada rupa bentuk manusia, iaitu mereka mempunyai jantina, mempunyai hidung mata, tangan, kaki, telinga dan sebagainya, sepertimana yang di miliki oleh manusia. Pada dasarnya 80 hingga ke 90 peratus Jin menyerupai manusia.

Cuma yang berbezanya fizikal Jin adalah lebih kecil dan halus daripada manusia. Bentuk tubuh mereka itu ada yang pendek, ada yang terlalu tinggi dan ada bermacam-macam warna, iaitu putih, merah biru, hitam dan sebagainya. Jin yang kekal dalam keadaan kafir dan Jin Islam yang fasik itu mempunyai rupa yang huduh dan menakutkan. Manakala Jin Islam yang soleh pula mempunyai rupa paras yang elok.

Menurut sesetengah pendapat tinggi Jin yang sebenarnya adalah kira-kira tiga hasta sahaja. Pengetahuan mereka lebih luas dan umurnya tersangat panjang dan ada yang beribu tahun umurnya. Kecepatan Jin bergerak adalah melebihi gerak cahaya dalam satu saat. Memandangkan Jin adalah terdiri daripada makluk yang seni dan tersembunyi, tidak zahir seprti manusia dan tidak sepenuhnya ghaib seperti Malaikat, maka ruang yang kecil pun boleh di duduki oleh berjuta-juta Jin dan ianya juga boleh memasuki dan menghuni tubuh badan manusia.

Jumlah Jin terlalu ramai sehingga menurut sesetengah pendapat bilangannya ialah jumlah semua manusia daripada Nabi Adam hingga ke hari kiamat di darab dengan haiwan-haiwan, di darab dengan batu-batu, di darab dengan pasir-pasir dan semua tumbuh-tumbuhan. Itu pun baru satu persepuluh daripada jumlah keseluruhan Jin.

Manakala jumlah keseluruhan Jin ialah satu persepuluh daripada jumlah keseluruhan Malaikat. Jumlah keseluruhan Malaikat hanya Allah dan Rasulnya sahaja yang lebih mengetahuinya.

Alam kediaman Jin ialah di lautan, daratan, di udara dan di Alam Mithal iaitu suatu alam di antara alam manusia dan alam malaikat. Jika di berikan oleh Allah kepada kita melihat Jin, sudah tentulah kita akan melihat jarum yang dijatuhkan dari atas tidak akan jatuh ke bumi , tetapi hanya jatuh di atas belakang Jin, disebabkan terlalu banyaknya jumlah mereka.

Sebab itulah orang-orang tua kita selalu berpesan supaya anak-anak segera balik ke rumah apabila telah tiba waktu maghrib dan pintu serta tingkap rumah mesti di tutup, supaya tidak dimasuki oleh Syaitan dan Iblis.

Sebagaimana sebuah Hadis yang telah diriwayatkan oleh Imam Bukhari daripada Rasulullah s.a.w yang bermaksud :

" Apabila kamu menghadapi malam atau kamu telah berada di sebahagian malam maka tahanlah anak-anak mu kerana sesungguhnya syaitan berkeliaran ketika itu dan apabila berlalu sesuatu ketika malam maka tahanlah mereka dan tutuplah pintu-pintu rumahmu serta sebutlah nama Allah, padamkan lampu-lampu mu serta sebutlah nama Allah, ikatlah minuman mu serta sebutlah nama Allah dan tutuplah sisa makanan mu serta sebutlah nama Allah ( ketika menutupnya ) "

Hadis di atas bermaksud bahawa Jin dan Syaitan akan tidur di waktu siang dalam cahaya dan sinar sehingga menjelang petang, di mana pada waktu itu mereka berkeliaran mencari rezeki dan makanan, baik lelaki maupun perempuan, samada yang dewasa atau kanak-kanak.

MELIHAT JIN

Pada prinsipnya Jin tidak boleh di lihat, di sentuh dan di dengar oleh manusia dalam bentuk yang asal sebagaimana ianya diciptakan, kecuali dalam keadaan-keadaan tertentu, Jin boleh di lihat dalam rupa bentuk yang diingininya.

Jin juga boleh di lihat oleh manusia dalam keadaan sihir atau ketika meminum air sihir atau melalui kemahuan Jin itu sendiri untuk memperlihatkan dirinya kepada manusia.



Di dunia semua Jin boleh melihat manusia manakala manusia yang Khawas dan Khawasil-Khawas sahaja yang boleh melihat Jin selain daripada para Nabi dan Rasul. Manakala di akhirat pula semua manusia mukmin yang ahli syurga boleh melihat Jin manakala Jin yang Khawas dan Khawasil-Khawas sahaja yang boleh melihat manusia.

Antara kelebihan Jin yang telah diberikan oleh Allah ialah kemampuannya untuk mengubah dirinya dalam berbagai bentuk dan rupa. Contohnya dalam peperangan Badar, Iblis telah menampakkan dirinya dalam bentuk seorang lelaki dari Bani Mudlij dan Syaitan pula dalam rupa Suraqah bin Malik yang datang membantu tentera musrikin memerangi tentera Islam. ( Iblis dan Syaitan adalah juga merupakan sebahagian daripada golongan Jin ).

Dalam Sahih Bukhari juga ada meriwayatkan bahawa adanya Jin yang menampakkan dirinya dalam bentuk seekor ular dan membunuh seorang pemuda yang cuba membunuh ular tersebut. Di samping itu Jin juga boleh menampakkan dirinya dalam rupa bentuk haiwan yang lain seperti rupa bentuk kucing, anjing dan sebagainya.

KUMPULAN-KUMPULAN JIN

Jin juga seperti manusia yang inginkan keturunan dan hidup berpuak-puak. Puak dan kumpulan Jin terlalu banyak dan bercakap dalam berbagai-bagai loghat dan bahasa. Ada sesetengah ulama membahagikan Jin kepada beberapa kumpulan, antaranya kumpulan yang menunggu kubur, kumpulan yang menunggu gua, kumpulan yang menunggu mayat manusia, kumpulan yang menunggu hutan rimba, kumpulan yang menunggu bukit bukau, kumpulan yang menunggu air mata air, kumpulan yang menunggu tasik, kolam, teluk, kuala, pulau dan sebagainya.

JENIS-JENIS JIN

Sama seperti manusia Jin juga terdiri dari pada berbagai jenis atau bangsa, antara yang tersohor ialah :-

1. Iblis Bapa dan pujaan kepada semua jenis Jin, Iblis dan Syaitan..

2. Asy-Syaitan Syaitan-syaitan

3. Al-Maraddah Peragu-peragu ( pewas-was )

4. Al-Afrit Penipu-penipu

5. Al-A’waan Pelayan-pelayan

6. Al-Tayyaaruun Penerbang-penerbang

7. Al-Ghawwaasuun Penyelam-penyelam

8. At-Tawaabi Pengikut-pengikut ( pengekor )

9. Al-Qurana Pengawan-pengawan

10. Al-Ummaar Pemakmur.

GELARAN-GELARAN JIN DALAM ISTILAH ORANG-ORANG MELAYU

Jin menurut orang-orang Melayu mempunyai beberapa nama dan gelaran menurut perwatakkan dan rupa bentuk penjelmaan mereka. Kebanyakan nama Jin-Jin itu dimulai dengan hantu. Hantu-hantu tersebut sebenarnya adalah terdiri daripada golongan Jin, cuma di kalangan orang Melayu, menganggap hantu itu adalah makhluk yang berbeza daripada Jin.

ANTARA JIN-JIN YANG POPULAR DI KALANGAN ORANG-ORANG MELAYU IALAH:

Hantu Raya, Hantu Pontianak, Hantu Polong, Hantu Toyol, Hantu Langsuir, Hantu Penanggal, Hantu Pelesit, Hantu Air, Hantu Bukit, Hantu Kubur, Hantu Pari, Hantu Punjut, Hantu Jerangkung, Hantu Laut, Hantu Bawah Tangga, Hantu Galah, Jin Tanah, Hantu Kum-Kum, Hantu Bungkus, Hantu Pocong, Hantu mati di bunuh, Hantu Bidai, Hantu pari-pari, Hantu Kopek ( Tetek ), Harimau Jadian, Jembalang Tanah, Hantu Tengelong.

KERAJAAN-KERAJAAN JIN

Jin juga mempunyai pemimpin dan kerajaannya yang tersendiri. Antara Raja Jin alam bawah yang kafir ialah seperti Mazhab, Marrah, Ahmar, Burkhan, Syamhurash, Zubai’ah dan Maimon. Empat raja Jin Ifrit ( Jin yang paling jahat ) yang mempunyai kerajaan yang besar yang menjadi menteri kepada Nabi Allah Sulaiman a.s ialah Thamrith, Munaliq, Hadlabaajin dan Shughal.

Manakala Raja Jin Alam atas yang Islam pula ialah Rukiyaail, Jibriyaail, Samsamaail, Mikiyaail, Sarifiyaail, ‘Ainyaail dan Kasfiyaail. Raja Jin yang mengusai kesemua Jin tersebut bernama THOTHAMGHI YAM YA LI.. Manakala Malaikat yang mengawal kesemua Jin-Jin di atas bernama Maithotorun yang bergelar QUTBUL JALALAH.

ANAK-ANAK IBLIS JUGA MEMPUNYAI KERAJAAN YANG BESAR ANTARANYA :



1. Thubar Merasuk manusia yang di timpa musibah dan bala.

2. Daasim Merasuk manusia untuk menceraikan ikatan silatulrahim, rumah tangga, keluarga, sahabat handai, jemaah dan sebagainya.

3. Al-‘Awar Merasuk manusia supaya meruntuhkan akhlak, berzina, minum arak, liwat, berjudi dan sebagainya

4. Zalanbuur Merasuk manusia dengan api permusuhan dan pembunuhan.


ANTARA JIN, IFRIT, SYAITAN DAN IBLIS

Jin, Ifrit, Syaitan dan Iblis adalah merupakan sebahagian daripada golongan Jin, cuma tugas dan fungsi mereka sahaja yang berbeza. Jin sebagaimana yang telah diterangkan di atas ialah sejenis mahkluk Allah yang tersembunyi dan tidak kelihatan oleh manusia. Pengetahuan mereka lebih luas dan sangat panjang usianya.



Manakala Ifrit pula adalah daripada golongan Jin yang sangat kuat dan bijak menipu serta sangat busuk hati terhadap manusia. Golongan ini tersangat sombong lagi amat durhaka kepada Allah.

Iblis dan Syaitan juga terdiri daripada golongan Jin dan mereka merupakan golongan Jin yang sangat sombong lagi durhaka, pengacau dan menjadi musuh utama manusia dan mendapat kutukan Allah sehingga ke hari kiamat.



Sebagaimana Firman Allah yang bermaksud :

" Iblis menjawab : Sebab engkau telah menghukum saya dengan tersesat, saya akan menghalang halangi mereka dari jalan Mu yang lurus. Kemudian saya akan mendatangani mereka dari depan dan dari belakang mereka, dari kanan dan kiri mereka. Engkau tak akan mendapati kebanyakan dari mereka bersyukur ( taat )."



Sesetengah ulama berpendapat bahawa Azazil itu bukanlah moyang Jin, sebenarnya beliau merupakan satu Jin yang paling abid dan alim di kalangan Jin yang di angkat menjadi ketua ahli-ahli ibadat kepada Jin dan Malaikat. Dia menjadi angkuh dan takbur di atas keilmuan, ketakwaan dan banyak beribadat serta asal usul kejadiannya berbanding dengan manusia ( Adam ). Maka dengan sifat beliau yang sombong itu Allah telah melaknatnya menjadi kafir dengan nama Iblis.

Bermula dari saat itulah Iblis melancarkan gerakan permusuhan dengan manusia sehingga ke hari kiamat.

Allah telah menjelaskan bahawa terdapat tiga jenis permusuhan dilakukan oleh Jin ke atas manusia iaitu :-

Melalui Kejahatan ( As-Suu’ ) : iaitu berkenan dan gemar kepada dosa-dosa dan maksiat hati dan segala anggota tubuh badan.

Kekejian ( Al-Fahsyaa’ ) : iaitu kejahatan yang lebih buruk dan jahat lagi. Kekejian ini adalah sebahagian daripada perkara yang membawa kepada kedurhakaan dan maksiat kepada Allah.

Melalui pembohongan dan menipu Allah melalui perbuatan, perkataan dan nawaitu.

41 comments:

aza ni said...

vy:pertama sekali,terimakasih
kedua,begitu detail sekali keterangan yang di berikan.
ketiga:memang saya akui saya tak pernah jumpa sedalam ini penelitian berkenaan jin.
keempat:masih jauh lagi saya harus mengaji.

NJ@Goboklama said...

ya,NJ selalu tekankan kat anak & juga bebudak yg selalu kata HANTU, itu sebenarnya adalah jelmaan Jin & Syaitan, takde hantu kat dunia ni, blame the cerita hantu!!

zareda said...

bagi zar mereka mereka yang suka pi clubbing, suka berpoya poya sebenarnya juga dah dipengaruhi jin jin ni yang memang kerjanya menyesatkan anak adam.. kengkadang sampai pelik beno perangai yang tak masuk dek akal

benludin said...

offtopic:
buleh balik ke perok la deme...dpt MB 'lama' semula..hehe

Anonymous said...

hi

can anyone help me
i have tried for over a week now to get a loan,i have very bad credit history mainly due to a failed marrage ,i have had all the usual ,wh loans,advantage loans ,yes loans ,get in touch and promise a [url=http://www.usainstantpayday.com]bad credit loans[/url] on paying the brokerage fee,i am reluctant due to reviews on the net and i have been stung before by a company called wentorth finance ,and never got the loan of the 50 pound fee back,
i have had an offer from flm but need a gaurantor which isnt really an option either .
i wondered if anyone had any loan companys that considered bad credit ,but loaned direct without these numerous sites with different alias but mainly did same thing pay us and we will get u loan (maybe)senario
has anyone also heard of a company called fresh loans they have they sent me details out but the may be a charge but not always ,i suspect she didnt want to tell me there was a charge

thanks
Elassygaita

Anonymous said...

loved las vegas? sortie the all mint [url=http://www.casinolasvegass.com]casino[/url] las vegas at www.casinolasvegass.com with all everywhere in and beyond 75 up to space unstinting [url=http://www.casinolasvegass.com]online casino[/url] games like slots, roulette, baccarat, craps and more and attain a primacy in valid currency with our $400 self-governed of commission bonus.
we be pang with even-handed smarting games then the pass‚ online [url=http://www.place-a-bet.net/]casino[/url] www.place-a-bet.net!

Anonymous said...

Hello

With the increase in popularity of facebook poker chips as a virtual currency in zynga texas holdem poker a lot of hackers have engaged themselves, who try their best to trick unsuspecting players out of their hard earned tagged poker chips. All over the internet forums are littered with posts by innocent people who have had their poker chips stolen. Nothing is as sorry state as logging to Facebook or MySpace to play a few games of poker only to find that your account is hacked and your poker chips are gone.

[url=http://www.chipshut.com][img]http://www.chipshut.com/img/facebook-poker-chips-hut.jpg[/img][/url]

Follow these tips to keep your facebook poker chips safe:

Never give your password to a stranger: Trust is a delicate thing that takes a long time to build but only second to destroy. You may meet a pretending star in poker room and you are friends with him/her. He/she will keep interacting with you days before playing her trick. So be carefull enough to protect your login credentials to yourself, else this may lead to disaster.

Be careful about what you download: Serious online gamers are looking for cheats or hacks for the games they play in order to give them an advantage on their opponents. Poker is no different and there are many websites on the internet having facebook poker cheats and hacks for those brave enough to download and install them. But many of these so called facebook poker cheats have viruses or trojan programs. The moment you install any of these your computer is at the risk of attacks by the creator of the program. He can then have access to vital information that you access from your computer. Leaving your facebook poker account at risk of been hacked. If you never downloaded any of these programs then you’re probably safe, and if you have then you should run a spyware detection program. The best move will be for get your computer formatted to avoid any loop holes.

Phishing Links: This way of hacking has been thee for quite sometime now. Scammers send legitimate and official looking emails to your inbox. When you open them you are asked to click on the link and login in order to save your account or win free facebook poker chips, but in reality you are logging into a fake site that sends your information off to the hacker who made it. Before you find it out, its too late to react and they would have already broken into your account and emptied it of any facebook poker chips that you may have.

YouTube scams: If you do a search on youtube for facebook poker cheats, zynga poker hacks, or free facebook poker chips you’ll find hundreds of videos on the topic. More than 90% of them are made by idiots hoping to convince you to send them your account information. They range from slightly clever to completely moronic.

Image Photo Having Exe Embedded In it: This one is hard to catch. This is the latest fashion that is used by hacker, you will be asked to share family photo's. When you open their photo, that will innitiate an exe in the background which will steal all your information and send to the mastermind behin it. So be careful with whom you share photos.

Hope these tips help you saving your chips.

These tips have been brought to you by [url=http://www.chipshut.com]Chips Hut[/url] if you are looking to buy [url=http://www.chipshut.com]facebook poker chips[/url], you may go to our online store.

Have a nice day[img]http://www.chipshut.com/img/chips-hut-smily.gif[/img]

Anonymous said...

Hello

Meet here handsome girls from America:

[url=http://www.americanlovers.net]AmericanLovers.net[/url]

Anonymous said...

Hello, as you can see this is my first post here.
I will be happy to receive any help at the beginning.
Thanks in advance and good luck! :)

Anonymous said...

Hi, as you can see this is my first post here.
I will be happy to receive some assistance at the start.
Thanks in advance and good luck! :)

Anonymous said...

[COLOR="Red"][B]Click on the pictures to view in full size[/B][/COLOR]

[URL=http://www.wallpaperhungama.in/details.php?image_id=13383][IMG]http://www.wallpaperhungama.in/data/thumbnails/11/Katrina Kaif-314.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://www.wallpaperhungama.in/details.php?image_id=8825][IMG]http://www.wallpaperhungama.in/data/thumbnails/11/Katrina Kaif-309.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://www.wallpaperhungama.in/details.php?image_id=8822][IMG]http://www.wallpaperhungama.in/data/thumbnails/11/Katrina Kaif-306.jpg[/IMG][/URL]

[URL=http://www.wallpaperhungama.in/details.php?image_id=4238][IMG]http://www.wallpaperhungama.in/data/thumbnails/11/Katrina_Kaif-99.jpg[/IMG][/URL]


[url=http://www.wallpaperhungama.in/cat-Asin-32.htm][b]Katrina Kaif Sexy Wallpapers[/b][/url]

Photo gallery at t WallpaperHungama.in is dedicated to Katrina Kaif Pictures. Click on the thumbnails on enlarged Katrina Kaif pictures, intimate photographs and exclusive photos. Also after out other Pictures Gallery representing Expensive property and High Acutance image scans, talking picture captures, movie promos, wallpapers, hollywood & bollywood pictures, photos of actresses and celebrities

Anonymous said...

[url=http://www.adidasforum.com]Adidas Forum[/url]
Now here is a shoe-in for the list of the year's best gaming-related clothing : Adidas has brought back its ZX 500 running shoe, and, since it originally comes from the '80s, the gaming electrified design and coloring is a simple choice ... Right? The kicks won't be the coolest part of the deal, either ; they come packed with a combination bracelet/USB flashdrive containing ZX Runner, a software game primarily based on ... The shoe itself.

GameCulture writes that the game stars a character named'DJ Zed' who, according to Adidas, has five mins to'run, moon-walk, climb walls, avoid some dodgy-looking thugs, collect power-ups, and pull off insane rooftop-to-rooftop stunts' to get on-stage before his set starts. It's suitably retro -- see for yourself in the video we've included after the breakdance.

More info
Adidas Forum

Anonymous said...

Great website.

We offer office and retail cleaning carried out by specialist trained cleaners.

Our cleaning technicians are experienced and reliable.

Discover more about our [url=http://www.cleanerlondon.com/domestic-cleaning-london.php]office cleaning[/url] services.

Anonymous said...

Hello, as you can see this is my first post here.
Hope to get some help from you if I will have any quesitons.
Thanks in advance and good luck! :)

Anonymous said...

Great internet site!

Virtually everyone wants to have insurance at one time or another, whether it is
auto insurance, life insurance, health insurance, or homeowners insurance.
These days it is easier than ever to acquire complimentary insurance quotes from several
companies in order to find the optimal bargain. You can also determine how to save
a good deal of money in free gasoline when you acquire your insurance cost quotes.

[url=http://freeinsurancequoteshq.com]Free insurance quotes[/url]
http://freeinsurancequoteshq.com

[url=http://www.weddingringsforever.com/]Tungsten Wedding Rings[/url]

http://familytreesoftware.org/family-history-software/

Anonymous said...

free megan fox sex tape, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187756]amanda seyfried megan fox[/url] pictures of megan fox
kim kardashian ray j download, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187768]carl jr kim kardashian[/url] kim kardashian superstar free
taylor swift concert tickets dallas, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187772]picture of taylor swift new hairdo[/url] taylor swift poster
hannah montana cd cover, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187786]tent of hannah montana[/url] hannah montanna tits out
harry potter and the half blood prince movie online, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187792]darkharry harry potter fanfiction[/url] harry potter and the prisoner of azkaban book review
cheaper tickerts to fill a plane or cruise, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187798]cruises to the caribbean in august[/url] princess vs holland america cruises to alaska
down to earth justin bieber, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187812]justin bieber baby song[/url] justin biebers phone number
britney spears lusty lap dance, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/187814]britney spears sheet music for guitar[/url] britney spears feet
animated pictures of megan fox, [url=http://discuss.tigweb.org/thread/175542]pictures of megan fox naked[/url] megan fox clubbed thumbs

Anonymous said...

Good day!

Watch latest movies for free:
http://www.freemoviez.biz

It is a very big movie site

Byebye

Anonymous said...

hi all

I figured it would be a good idea to introduce myself to everyone!

Can't wait to get to know you all better!

-Marshall

Thanks again!

Anonymous said...

hi everybody


just signed up and wanted to say hello while I read through the posts


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anonymous said...

hey


just registered and put on my todo list


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anonymous said...

if you guys predestined to untrustworthy [url=http://www.generic4you.com]viagra[/url] online you can do it at www.generic4you.com, the most trusted viagra pharmaceutics advance of generic drugs.
you can promise into uncover drugs like [url=http://www.generic4you.com/Sildenafil_Citrate_Viagra-p2.html]viagra[/url], [url=http://www.generic4you.com/Tadalafil-p1.html]cialis[/url], [url=http://www.generic4you.com/VardenafilLevitra-p3.html]levitra[/url] and more at www.rxpillsmd.net, the chief [url=http://www.rxpillsmd.net]viagra[/url] originator on the web. well another great [url=http://www.i-buy-viagra.com]viagra[/url] pharmacy you can find at www.i-buy-viagra.com

Anonymous said...

No more than the cheapest digital cameras, noticeably payment your effect [url=http://soulflowerstudios.com/articles/digital+camera+macro]digital camera macro[/url] Representing the digital camera fellow comparisons of digital cameras based on reviews from earnest users, prices and deals from multiple stores, so you can secure the digital camera.
A digital camera is a camera that takes video or coequal then photographs, or both, digitally before recording images via an electronic spit sensor. [url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/digital+camera+best+reviews+under+%24150]digital camera best reviews under $150[/url]
[url=http://soulflowerstudios.com/articles/digital+cameras+review+sony+h9]digital cameras review sony h9[/url]
[url=http://soulflowerstudios.com/articles/vupoint+digital+cameras]vupoint digital cameras[/url]
[url=http://soulflowerstudios.com/articles/thin+digital+camera]thin digital camera[/url]
[url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/best+rated+digital+camera+consumer+reports]best rated digital camera consumer reports[/url]
In order to seize an double the looking-glass is flipped out of the bearing pattern, allowing headlamp to cede on the imager. Autofocus is achieved using the but contrast-detect technique, but multifarious cross cameras facet a manual endure status, in some cases using a disentangle meet coronet, after greater control. Since no light reaches the imager during framing, autofocus is capable using specialized sensors in the mirror perception casket itself.
[url=http://soulflowerstudios.com/articles/igs+german+small+format+digital+camera]igs german small format digital camera[/url] [url=http://cameras.soulflowerstudios.com/articles/fastest+digital+point+and+shoot+cameras]fastest digital point and shoot cameras[/url] [url=http://soulflowerstudios.com/articles/reburbished+digital+cameras]reburbished digital cameras[/url] A dignified idiosyncrasy establish is the Nikon E2, a camera followed quondam Nikon E3, using additional optics to catechumen the 35mm format to a 2/3 CCD-sensor.

Anonymous said...

hello


Just saying hello while I read through the posts


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anonymous said...

hiya


great forum lots of lovely people just what i need


hopefully this is just what im looking for looks like i have a lot to read.

Anonymous said...

I made a Starcraft II page found here:

[url=http://www.thedarkshrine.com]Starcraft 2[/url]
http://www.thedarkshrine.com

I am going to be putting on a lot of things to the site, such as replays, vods, maps, fpvods, live streams, tools, esports info and much more. There is a wiki there and really could use contributors to help me out. I hope you fellas can register as my goal is for this site to be one of the best SC2 sites online. Please register soon as there will be a tourney. If you have any suggestions please feel free to let me know!

Thanks. Great board btw!

Anonymous said...

Hey guys I'm not quite for certain if this is the right forum to mail this, but I am having some corporeal strife learning asian women dating I infer from asian women dating[url=http://epractice.eu/en/people/110593
asian women dating [/url] that website, but it in actuality didn't look as if to give to me alot of substance to me. Can someone pretty please serve me? It's so hard to meet the girls of my dreams.

Anonymous said...

Hi people,

What online fanzines do you read and would recommend?

For all you rockabilly folks out there I recommend The Enough Fanzine. It is one of the first rock fanzines on the internet.

They have throusands of reviews from the most independent bands all over the world. Check them out online: [url=http://www.enoughfanzine.com]Enough Fanzine[/url]. Best of it all, they are 100% non-profit and just helping the scene!

Looking forward to your recommendations.

Cheers!

Anonymous said...

Make the beast with two backs casinos? verify this immature [url=http://www.realcazinoz.com]online casinos[/url] counsel and horseplay online casino games like slots, blackjack, roulette, baccarat and more at www.realcazinoz.com .
you can also discontinuation our blooming [url=http://freecasinogames2010.webs.com]casino[/url] handle at http://freecasinogames2010.webs.com and succeed in authentic folding change !
another voguish [url=http://www.ttittancasino.com]casino spiele[/url] place is www.ttittancasino.com , in consideration german gamblers, call magnanimous online casino bonus.

Anonymous said...

How does one define a Utopian world and Utopian experiences? Well, you get to witness, enjoy and take bliss of the utopian universe here. Imagine the mature escort walking hand in hand with you at your command. You can have her with you for a splashy massage, a fragrant shower or even for physical entertainment.

New York Escort Services are considered legal and are classified under adult entertainment business.
[url=http://bijouescorts.com]Manhattan Escort[/url]
New York escorts are full of life, they appreciate gents, and they are comfortable with men who are shy or uncomfortable. If you are looking for escorts in New York for the very first time, don?t be anxious. All you need to try and do is enquire for the best New York escorts agencies or surf on the web. A New York escort will have the ability to put an individual's brain to rest and furthermore entirely relaxx you. Not to point out being in the enterprise of a attractive and intelligent woman will improve your assurance and make your stay in New York memorable, like practically nothing else. So say bye-bye loneliness, hello well-being with New York escorts!

A lot of website has been introduced in the markets that are providing exceptional beauty with a specific charge.

Manhattan Escorts are the finest and the most aspired for. Gifted with a good sense of humour and a brilliant personality, a wonderful sex appeal, an unmatchable charm and good conversational skills Manhattan escort girls are always there to win over the hearts of the clients and all the people who wish to have a space for themselves in the lives of Manhattan escort blonde escort girls.

Anonymous said...

Finally, realize that all the various bookmakers have their own rules and policies regarding how they settle bets done through arbitrage sports betting when they have such irregular results. As with the advice on pricing, be sure to check the rules of the individual bookmakers before you place your bets.

The Parlay System is one of the most famous of betting systems that are commonly used in horse racing. Many have said that contrary to other sports betting systems, the Parlay System has a pyramiding effect on your profit which means your winnings are played on successive wagers.
[url=http://www.pulsebet.com]college football betting lines[/url]
So you are based in the United States and worried about your money and current situation, right? If so, there is one thing that you should do right away in order to protect yourself. Close down your account, and switch your funds over to an offshore or overseas service. Not only will this ensure that you are doing everything legally, but you will also be able to keep your money safe. If you are like a lot of players you may have quite a bit of money in your online gambling account. Do you want to lose all of that if something happens? It is better to be safe than sorry in this case.

And finally, in the first article in this series I mentioned being honest with yourself, because one of the biggest lies I have found that a tremendous number of Bettors are guilty of is denying to themselves how many times their Base Bank has been busted! If you too are guilty of this, please remember that until you face up to the truth with the determination to do something about it, you can't expect to turn the situation round in your favour.

Anonymous said...

Hello

1gbps connection, 10 terabyte bandwidth powerful VPS for only 10.95!

http://www.hostomosto.com

Enjoy it

Anonymous said...

Shalom

It is my first time here. I just wanted to say hi!

Anonymous said...

I drink Mini Chill after a huge day at work
After I get off work, I am so tired
Man, after I get tired from my daily routine, I get drunk this thing titled MiniChill.

It's the most awesome thing ever.
It allows me to relax.

[url=http://www.minichill.com]Immediate Stress Relief[/url]

Anonymous said...

The New York Funny Upper classes is a privately owned corporation that offers the following servics:

•Lyrics or Charter rent out a withstand up wit / droll / artists comedy / comedy substantiate factor / agents / agencies: If you are interested in booking or hiring obtain up comics / comedians, we procure divers hundred on our roster and give birth to access to from 5,000 comedians across the U.S. If you are interested in a uninfected corporate wag, a corporate comedy usher, church comedy, comedy magician, comedy hypnotist, comedy ventriloquist, college comedian, comedy speakers, Dark-skinned comedian, female jester, Jewish Zany, Christian Comedian, or any other specialty funster, this is your concluded comedy booking agent service.




[url=http://www.nyhystericalsociety.com]Hire a Comedian[/url]
[url=http://www.nyhystericalsociety.com]Hire a Corporate Comedian[/url]

Anonymous said...

The Brand-new York Hysterical Society is a privately owned province that offers the following servics:

•Regulations or Charter rent out a defend up funny man / comic / artists comedy / comedy substantiate cause / agents / agencies: If you are interested in booking or hiring apply up comics / comedians, we procure not too hundred on our roster and have access to outstanding 5,000 comedians across the U.S. If you are interested in a uninfected corporate comedian, a corporate comedy usher, church comedy, comedy magician, comedy hypnotist, comedy ventriloquist, college wag, comedy speakers, Dusky jokesmith, female buffoon, Jewish Buffoon, Christian Clown, or any other specialty buffoon, this is your complete comedy booking surrogate service.




[url=http://www.nyhystericalsociety.com]Hire a Comedian[/url]
[url=http://www.nyhystericalsociety.com]Hire a Corporate Comedian[/url]

Anonymous said...

The New York Hysterical System is a privately owned corporation that offers the following servics:

•Book or Charter rent out a stand up funny man / comical / artists comedy / comedy show emissary / agents / agencies: If you are interested in booking or hiring stand up comics / comedians, we give birth to not too hundred on our roster and force access to upward of 5,000 comedians across the U.S. If you are interested in a good corporate wag, a corporate comedy show, church comedy, comedy magician, comedy hypnotist, comedy ventriloquist, college funster, comedy speakers, Dusky comedian, female comedian, Jewish Wit, Christian Fool, or any other specialty comedian, this is your concluded comedy booking surrogate service.




[url=http://www.nyhystericalsociety.com]Hire a Comedian[/url]
[url=http://www.nyhystericalsociety.com]Hire a Corporate Comedian[/url]

Anonymous said...

Everything about horse betting

In addition to offering the full menu of track bets, i.e., Win, Place, Show, Daily Doubles, Exactas, Quinellas, Trifectas and Superfectas, some have started offering additional types of wagers such as a two horse match bet. This, in our opinion, is the most significant opportunity for horse racing today. In an era where proposition bets on football range from the point spread to which way the wind will be blowing at half time, horse racing is missing the boat. They've failed to recognize what Las Vegas has known for some time, namely that gaming is entertainment and that the way to increase 'handle' is to offer more types of wagers. This year's Superbowl offered over 300 proposition bets resulting in a record setting day for the Las Vegas sports books with over 94 million dollars wagered. To put that into perspective, that's about .6% of the 15 billion dollars wagered annually on horse racing.
[url=http://www.pulsebet.com]horse racing systems[/url]
The style of racing, the distances and the type of events varies very much by the country in which the race takes place, and many countries offer different types of horse races.


What makes this event so difficult to win? Several factors have to be considered. First there's the age of the horses. Triple Crown races are limited to 3 year olds, juveniles, all of whom officially have their birthday on January 1st of each year. By the first Saturday in May (the running of the Kentucky Derby), though most of the contestants will have actually reached their third birthday, they won't realize their full growth and potential until their fourth or fifth years.

[url=http://www.pulsebet.com]horce racing bets[/url]
Now that Ah Day has passed on the Preakness, eight other horses will be looking to spoil Barbaro's bid for the second leg of the Triple Crown. Two are returning from their Derby bids and six more that skipped the Run for the Roses.

Anonymous said...

You may not be aware of what banking Internet actually is, and it can be a bit confusing because it has so many names from online banking to PC banking as well as electronic banking and banking online.

This banking Internet option has been very popular not only for customers who want to have some control over their account without having to go to the bank but for banks as well whose man hours have been freed up from performing simple tasks like balance inquiries, account transfers, and the like because the customer does it himself with banking Internet.

Since the whole idea of banking Internet is to make banking as easy as possible, most banking Internet sites will allow you to make a transfer from a brick and mortar bank to the banking Internet site as often as you like with no charge or a small fee.

When you utilize banking Internet options you are able to access your account, move money, pay bills, and any number of things from any computer with Internet access worldwide.
[url=http://pcinternetbanking.com]Internet Banking[/url]
Historically banks were institutions that held your money under lock and key.

Customers now have the freedom to securely perform their banking 24 hours a day 7 days a week, where they can pay bills and set up recurring savings or payments, monitor check clearances and perform other tasks like transfers and balance enquiries through an internet connection.

Others will also enable you to set up online banking by simply transferring your funds by check.
[url=http://pcinternetbanking.com]Online Banking[/url]
Paying bills, transferring funds and just plain monitoring your account are all possible with minimal stress whether you are ravelling, holidaying or working anywhere in the world.

Anonymous said...

[url=http://www.zdrowie-forever.pl]forever flp[/url]
http://pl.wikipedia.org/

http://www.zdrowie-forever.pl/bezplatna-wysyka

http://www.zdrowie-forever.pl/katalog/category/25/piel%C4%99gnacja-sk%C3%B3ry
http://www.zdrowie-forever.pl/katalog/category/23/produkty-pszczele

http://www.zdrowie-forever.pl/katalog/details/121/25/piel%C4%99gnacja-sk%C3%B3ry/aloesowy-zestaw-tonizuj%C4%85cy-do-cia%C5%82a


http://www.zdrowie-forever.pl/katalog/details/120/25/piel%C4%99gnacja-sk%C3%B3ry/forever-epiblanc

http://www.zdrowie-forever.pl/katalog/details/122/25/piel%C4%99gnacja-sk%C3%B3ry/galaretka-aloe-vera

xanax said...

Wow, nice post,there are many person searching about that now they will find enough resources by your post.Thank you for sharing to us.Please one more post about that..

Purchase Adderall said...

Just like my employer, I rarely express excellent job to a great something, but today right after stumbling directly into the doorsteps of the web site, I can say you did an awesome job! And I ain�t your boss.