14 January, 2009

pembantu rumah / maid / bibik / amah

uhukk uhukkk !
batok batok dulu kejap!!

he he he

bila sembang psal MAID ni ....aku tau ramai yg mengeluh! ramai yg selalu penin / nak muntah / nak demam .
macam macam perangai! macam macam HAL !!!!

aku mmg simpati sesapa yg ada MAID yg suker buat perangai. Bela MAID macam ni lagi susah dari bela NENEK kita yg dah nyanyuk! Lagi susah dari bela anak 10 orang.

Ada yg untung sampai mati sebab dapat MAID yg baik budi pekerti. Yg tak menyusahkan sesapa pun dan sanggup bersusah payah demi majikan tersayang walaupun kerja 24 jam dan gaji yg ciput.

Sedari aku bela si Ain sampailah dah anak 4 ni , MAID aku dah 3 kali bertukar ganti. Sejak tak keja ni jer aku tak ada pakai BIBIK. Yg selalu dtg rumah pun sebab nak suruh gosok baju tiap minggu. Itu jer! Yerlah dah aku dok rumah buat apa nak ber BIBIK2. Semak jer ! he he he

Cerita pasal BIBIK ni kan ...

ada yg KOSONG ada yg ada PERMIT. Yg kosong pun sekarang paling mahal rm3k. Yg ada permit rm 6 - rm7k. Dah la sekarang mcm mcm penalti kalo MAID lari , yg kosong pulak duit yg kita bayar BURN kalo MAID lari lepas 3 bulan kerja. No replacement!! Nak baru bayar balik rm3 ribu!!

ada yg JAHAT ada yg BAIK melampau!

yg dah start BERKAWAN ..lagi laaaaaaaaaaaaaaaaa!! Ya Ampunnn !

yg JAHAT ...plak ada yg 8 bulan BAIK sampai kita sayang terlampau kat dia rupanya MENCURI pulak dalam senyap2.

yg BAIk plak...tetiba jer kena sakit teruk mcm darah tinggi MELAMPAU pastuh kita kena nak hantar dia balik.

yg EKSYEN plak ....hua hua hua ! berlagak DIVA pun ada. Kat sana kononnya KAYA RAYA. datang sini nak melancong jer.

Yg menikam kita pun ada....bercerita mcm mcm keburukan kita pada jiran2 yg memang memusuhi kita dalam diam. Yg melaga laga ngan kengkawan kita pun ada! Sian sapa yg kena camtuh. Persahabatan anytime bleh putus bila BIBIK2 ni buat camtuh!

mcm mcm memang mcm mcm!!!!

salah satu sebab aku renti kerja lepas dah beranak ramai ni pun sebab frust ngan maid lah jugak sesikit. Ikutkan malas nak kenang2 tapi cam terdengar2 kat telinga segala apa yg terjadi dulu. Kita bagi madu dia balas cuka! ntah laaaa.

Memang apa apa pun ..
JANGAN MULA BAGI LEMAK MEMBIAK !!! tak kira baik camner pun ..alim camner pun ......tak kira manis mulut macam madu ....muka baik bersih tenang cerah....LEMAK ITU AKAN MEMAKAN KITA SATU HARI NANTI!!!

1 comment:

sWeEtdARLinG said...

untungnya anak 4 baru 3 kali tukar maid... saya ni dalam 6 bulan dah 4 maid bertukar... ntah, tak tahu mana silapnya...

nak kata kita ni kejam, aiisssh jentik pun tak pernah, marah pun berlapik...

macam² hal kalo dah pandai berjantan lagi sakit jiwa... tapi nak buat cemana, kalo tak pakai maid, nak antar anak 3 orang pi nursery lagi tak mampu... balik keje tgk umah tak settle, lagi sakit mata...