07 October, 2008

my accessories...as a DIABETIS patient!!


Ini boleh ditelan dgn serta merta semua sekali kalo anda diserang HYPO secara tetiba. Perut penuh pun mesti telan jugak kalo ini saja yg ada didepan mata! Ohh...sungguh indah saat2 itu !!

Yg ni boleh dicekik ketika perasaan nak HYPO datang tetiba. Kalo ikut doktor , 2 sudu jer lepas. kalo tibai semangkok...sahih laaa kena kuarantin dalam wad seminggu.




NovoFine Insulin MixTard + Needle 

Blood Monitoring Machine + Needle + Alcohol Swab 

Metformin 500mg 

Bhn2 yg diperlukan sepanjang masa dalam hangbag selain dpd hanphone /mykad/atm kad.Bhn2 diatas lebih penting dari benda2 lain.Susu anak2 pun tak sepenting bhn2 tersebut. hahaha! Percayalah ...bila kita ada diabetis yg boleh membunuh anytime ni ....tuala wanita pun tak sepenting bhn2 diatas.

Oh yer..sebungkus biskut atau sebiji gula2 atau sekotak air manis pun mesti ada dalam handbag. Tak pun sekilo gula !!!! hehehe! kalo dah terHYPO....GULA jatuh no 1 yg paling penting mesti ada kat kita. Ubat2 tuh bleh campak tepi! Susahkan org diabetis. Konpius kalo org lain tak faham.

Aku pernah merayu mcm pompuan giler dalam LRT Putra masa tersangkot sejam kat tgh2 landasan. Aku dah hampir nak mati dalam tren yg panas dan sesak. Aku mintak gula2 kat satu pompuan melayu ni , dia lari jauh sikit dari aku. Dia ingat aku gila. Aku dah berpeluh2 bagai nak rak. Last2 aku mintak kat satu chinese gal ni , dia tolong aku bg air dlm tumbler dia & gula2 yg dia ada. Sampai KL Sentral aku terus g McD makan gelojohs giler Sundae IceCream. panjang lagi umur aku. Yg ChefFarid plak penin tgk tren sangkot kat landasan tak tau nak gerak depan or belakang. Dan kerisauan sebab aku tak der stok GULA dalam beg aku. So mulai sekarang berhati2 dengan nyawa anda!! 

PERHATIAN ! Sila ambil tahu apa itu HYPO. Anda boleh membantu ahli keluarga terdekat yg anda sayangi utk terus hidup utk hariraya yg akan datang! Ada 2 makcik aku meninggal dunia seba gula dropped gegila. Dan ahl keluarga tak tau kenapa dia pengsan secara tetiba dalam keadaan berpeluh2 dan biarkan camtuh jer sampai ambulan datang check dan sahkan GULA dalam badan 0!!  Belajarlah semua benda mengenai DIABETIS ! dan tentu kalo makbapak kita ada DIABETIS , tak lama pun kita sure kena jugak walaupun lambat atau cepat. Yerlah kalo tak jaga pemakanan.

Anak2 aku aku jaga dari sekarang. Ketiga2 anak aku baby diabetis masa lahir. Premature dan kena HYPO lepas dilahirkan. Bila terputus dari tali pusat, bekalan gula terstopped so baby akan kena HYPO. Semua masuk NICU berbelas2 hari. Keputusan muktamad ...rumah aku mmg tak der KORDIAL , GULA , SUSU PEKAT....hanya utk TETAMU sahaja. kalo g McD terpaksa sorok2 bawak mineral dalam handbag. Beli air gas pun 1 jer cover segan kat cashier! 

Kesimpulan sebelum tersimpul...DIABETIS mmg boleh memendekan NYAWA kita dah keluarga kita dan yg seangkatan dengannya.....

 

3 comments:

saya said...

ye vimmy..saya tau pasal gula jatuh gula lompat ni. sebab pernah ada pengalaman depan mata. mujur makcik tu selamat..... vimmy jgn makan kuih raya byk sangat, okey.. take care

chekgu Bani Hassim said...

seram la kak saye dgr cite akak nih...
insyaAllah saye akan igtkan mak saye...
riso btul...

very useful info...

Hjh Noralenna Abbas said...

Terima kasih V kerana maklumat yang sangat berguna ini.Ada pengalaman dalam famili cg tapi tak tahu apa sebab dan apa tindakan seterusnya. TK sekali lagi.