26 December, 2008

sayu hati aku ~ Surah Adh-Dhuha

Surah Adh-Dhuha

بِسْمِ اللَّهِ الرَّحْمَنِ الرَّحِيم: Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

وَالضُّحَى Demi waktu matahari sepenggalahan naik,
وَاللَّيْلِ إِذَا سَجَى dan demi malam apabila telah sunyi,
مَا وَدَّعَكَ رَبُّكَ وَمَا قَلَى Tuhanmu tiada meninggalkan kamu dan tiada (pula) benci kepadamu,
وَلَلآخِرَةُ خَيْرٌ لَكَ مِنَ الأولَى dan sesungguhnya akhir itu lebih baik bagimu dari permulaan.
وَلَسَوْفَ يُعْطِيكَ رَبُّكَ فَتَرْضَى Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu, lalu (hati) kamu menjadi puas.
أَلَمْ يَجِدْكَ يَتِيمًا فَآوَى Bukankah Dia mendapatimu sebagai seorang yatim, lalu Dia melindungimu.
وَوَجَدَكَ ضَالا فَهَدَى Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang bingung, lalu Dia memberikan petunjuk.
وَوَجَدَكَ عَائِلا فَأَغْنَى Dan Dia mendapatimu sebagai seorang yang kekurangan, lalu Dia memberikan kecukupan.
فَأَمَّا الْيَتِيمَ فَلا تَقْهَرْ Adapun terhadap anak yatim maka janganlah kamu berlaku sewenang-wenang.
وَأَمَّا السَّائِلَ فَلا تَنْهَرْ Dan terhadap orang yang minta-minta maka janganlah kamu menghardiknya.
وَأَمَّا بِنِعْمَةِ رَبِّكَ فَحَدِّثْ Dan terhadap nikmat Tuhanmu maka hendaklah kamu menyebut-nyebutnya (dengan bersyukur).


Surat Adh Dhuha (سورة الضحى) adalah surat ke-93 dalam Al Qur'an dan terdiri atas 11 ayat. Surat ini termasuk golongan surat-surat Makkiyyah dan diturunkan sesudah surat Al Fajr. Nama Adh Dhuhaa diambil dari kata yang terdapat pada ayat pertama, yang artinya "waktu matahari sepenggalahan naik".

Surat Adh Dhuhaa, menerangkan tentang bimbingan pemeliharaan Allah SWT terhadap Nabi Muhammad SAW dengan cara yang tak putus-putusnya dan mengandung pula perintah kepada Nabi supaya mensyukuri segala nikmat itu.

Pokok-pokok Isinya
Allah SWT sekali-kali tidak akan meninggalkan Nabi Muhammad SAW.
Isyarat dari Allah SWT bahwa kehidupan Nabi Muhammad SAW dan dakwahnya akan bertambah baik dan berkembang.
Larangan menghina anak yatim dan menghardik orang-orang yang minta-minta.
Perintah menyebut-nyebut nikmat yang diberikan Allah sebagai tanda bersyukur.

************************************************************************************

aku tak tau kenapa tiap kali aku baca surah ni, aku menangis. setiap kali solat dhuha pepagi aku dah syahdu.
pagi jumaat yg sejuk ni , aku menangis lagi lepas solat.
aku akan baca surah ni banyak kali sambil fahamkan terjemahan dia.
kot aku selalu g usha usha anak yatim kat Al Qanaah tuh kot yg buatkan hati aku sayu.
kenkadang aku sedih tengok bebudak tuh. dah la susah , takder tempat nak berkasih sayang. ada yg kena dera. lahaii lahaiii

camner lah anak2 aku nanti aku kalo dah tak ada. ok ke tak ok ke ? kena dera tak nanti ? iskk iskkk
sedih pulak pepagi jumaat ni !

4 comments:

JahRera said...

salam hari jumaat v yasmin,

kalau sudah rasa begini, jahrera mohon ambillah langkah yang sirius untuk menjaga permakanan, jgnlah lalai. Usaha menjaga kesihatan itu diamanahkan kepada kita untuk menjaga zuriat agar mereka sihat dan memperbanyakkan umat Islam.

InsyaAllah.

vimmiyasmin said...

kak lela
TQ so much.Insyallah i will. selalu lalai dan leka. sian anak2 saya nanti kan!!

vimmiyasmin said...

kak lela
TQ so much.Insyallah i will. selalu lalai dan leka. sian anak2 saya nanti kan!!

alia said...

salam yasmin...
sebenarnya alia ada dua blog.. satu letak gambar(yang min masuk tadi),
satu lagi untuk entry dan bermacam bagai... nanti min masuk yang satu lagi tu ya.. sana riuh sikit..

dijamina.blogspot.com

mekasih min... letak le shoutbox min senang nak chat atau nak tinggal pesan...