07 September, 2008

emak terCINTA



mak oh mak ! rasa rindu sesangat kat mak. dah lama mak tak datang umah aku sejak balik dari umrah astro oasis. dulu mak sebulan 2-3 kali datang umah aku. masa arwah abah ada lagi , lagi la selalu mak datang umah aku. mak tinggalkan abah dgn adik aku Ayon.sblm mak datang umah aku , mak dah siap masak bebanyak utk abah. pastu simpan dalam freezer.

sejak abah tak ada, anas pulak dah keluar pusat , mak susah nak datang KL. mak risau rumah, brg sendiri hilang tak pe...tapi mak risaukan anas. Ayon pun dah pindah umah mak sejak abah meninggal, so skrg rumah peninggalan abah bertambah 2 org penghuni tetap yg baru. 

Mak mandikan jenazah. Mak belajar mandikan jenazah sejak arwah abah sakit 11 tahun dulu. Abah kerja polis tapi berhenti pilihan. So mmg tak ada pencen. Mak belajar mandikan jenazah dari mak kepada Datuk Lat kartunis terkenal tu. Dah beratus jenazah yg dah mak uruskan. Yg teramai yg eksiden bas langgar lori susu getah tuh. Sekali 5 jenazah mak mandi dan kapankan. 

Byk kerja lain yg mak buat. Jual kerisik , tanam ulam raja & jual kat peniaga kat pasar Gunung Rapat, amik upah masak kenduri , jual kuih muih , kuah pecal and macam2 lah lagi. Mak dulu sblm umur 55 keja gak sekejap. Mengajar agama kat masjid2 or dewan org ramai. Ajar org2 tua. So mak ada ramai anak murid yg sebaya dengan dia. Mak ajar mengaji sekali aku rasa. Memalam lepas Maghrib umah aku ramai bebudak mengaji. Mak tidur dalam pukul 11 lepas siap semua kerja dia. Bulan poser ni lagi la mak sebok. Masak moreh kat surau umah aku tuh.

Mak mmg kuat semangat. Apa yg org2 sekeliling mengata mak , dia buat dek jer. Buat BODO! Pasal yg kes aku menang astro tuh pun , sblm dorang tau aku yg menang ,ramai gak yg mengata mak. Aku geram betul. tapi aku tau. tak guna aku sebok nak bergaduh dgn org2 bodoh yg mmg bodoh.Baik aku diam demi menghormati dorang yg tua dari aku. Apa yg dorang kata mak aku tuh biarlah Allah yg jadi pengadilnya nnt. 

Aku ingat lagi masa sebulan sebelum abah meninggal , mak kelam kabut ulang alik balik kampung dia sebab mak dia pun tgh sakit teruk. Berlari lari mak sana sini. Suami lagi sakit ..mak kandung pun tenat. Lepas abah meninggal seminggu , nenek aku plak meninggal dunia. Leps tuh barulah mak rehat kejap dari segala haru biru tuh. Masa free dari itu semua , tetiba Anas  dah nak kuar PUSAT. huhuhu!!!  Mak dah bersedia mental dan fizikal nak menghadapi Anas  pulak. Masa tuh la aku teringat apa yg abah & mak idamkan. Nak kumpul duit nak hantar Anas g mengadap Kaabah. Itu yg aku buat esei hantar kat Astro Oasis. Thanks Sunshine !! 

Aku tiap kali solat , tadah tangan rendah hati pada Yg Maha Kuasa....aku minta MURAHKAN REZEKI AMPUNKAN DOSA PANJANGKAN UMUR dan SEGALA YG TERBAIK UTK MAK & ABAH. aku kesian kat mak. kalo aku bujang..aku bawak mak duduk dgn aku. kalo aku kaya, aku mewahkan mak dengan segala galanya yg mak nak. segala yg terbaik utk mak. 

aku mmg rindu kat mak. kenkadang mak yg akan call aku. seminggu sekali aku cuba call mak. walaupun kenkadang masa sembang dgn mak aku rasa syahdu sangat. sayu sangat. aku tau mak tabah menahan segala masalah yg ada. Itu dugaan yg mak terpaksa terima sekarang.

Aku tak tau apa lagi aku nak cakap pasal mak...yg aku tau sekarang MAK masih menangis! 

No comments: