14 September, 2008

Waheeda Salsabilla Qistina

Wardina Sophiellea Qistina 

(ada rupa ciri2 anak GAJAH ke? )


Waheeda Salsabilla Qistina

(erkkKK...dedulu anak KATAK ? ) 

ini anak aku yg no.2. anak kandung tau.mengandungkan waheeda 36 minggu dan lahir dgn berat lebih kurang 3.85kg. anak yg aku lahirkan tanpa cheffarid disisi.sebab cheffarid pegi berjuang di tanah suci mekah. aku pergi HUKM utk masuk OT petang 11January2005. Itu pun kawan baik aku berbangsa cina FeliciaYip yg call aku tanya bila nak operation. So tetiba aku rasa sakit nak beranak cecepat. hahaha! Dia hantar aku admitted dan belikan aku brg2 mandian.Bg aku itu yg penting. Esoknya aku operation dan selamat Waheeda diberanakkan!! Tapi cam biasa semua anak aku akan masuk NICU sebab low blood sugar. 14 hari Waheeda kat NICU dengan bill spital beribu2. Mcm biasa aku bayar 50% dulu. Yg lain masuk buku! 

ChefFarid balik lepas 1 bln aku berpantang. Dalam masa tuh aku dok dgn anak2 jer. MAID cuti 2 bulan balik kampung ke apa ntah.MAID aku semua KOSONG !! hik hik hik. Amik kat Taman Kosas jer. So aku n anak2 berdikari. Pandai2 buat hal sendiri. Yerlah mak jaga abah, papa jaga mama. Adik beradik jerlah kenkadang ada yg datang tunggu sekejap2. 

Oh yer ..aku tadi nak citer pasal Waheeda. Tak nak puji-pujian , just nak tinggalkan memori kat sini.Seandainya aku takada nanti, at least Waheeda bleh tau siapa dia masa kecik2 dulu. 

Waheeda TERLALU KURUS. Dengan umur 3 tahun berat badan tak pernah lagi above 11kg. Yg terbaru 2 hari lepas berat badan masih 11kg. Mcm2 dah aku sumbat dia makan. Segala jenis vitamin dah cuba.Segala jenis susu bg dia minum. Berat tetap diangka 11kg SAHAJA. Setiap bulan sure akan kena demam panas 3-4 hari. Bersin lagi lah kerap. Pantang silap sikit, Waheeda akan BERSIN setiap waktu sampai malam. 

Walaupun halus dan ringan tetapi Waheeda bijak menghafal. Kebanyakan zikir kat Astro Oasis dia hafal. Sejak bulan puasa ni byk ayat2 suci alquran non stop kat TV, Waheeda dah hafal Al Ikhlas. Yg paling best dia byk ikut aku yg suka pegang tasbih tekan tuh. Kenkadang tergelak aku tgk dia berzikir "Ya Allah"  sambil tgk kartun channel 611 612 613. Kejap2 plak tetiba jer Waheeda dah tadah tangan berdoa mcm2 permintaan pada Allah. Salah satu permintaan dia ialah semoga daddy balik cepat & bwk balik gula2 / vitagen atau apa sajalah yg dia nak. So aku ccepat sms daddy beritau apa yg Waheeda nak dlm doa dia tuh. And bila daddy dah balik & bawa balik apa yg dia nak tuh , AUTOMATIK si kenit ni akan tadah tangan cakap 'Ya ALLAH terima kasih sebab bg Waheeda coklat Ya ALLAH' Waheeda sayang Allah Waheeda rindu Allah.

Anak2 yg lain takder plak sekerap cam Waheeda ni yg suka bercakap dengan Allah. Yg lain bila aku ingatkan barulah nak buat. tapi Waheeda semua secara spontan. And pernah jugak dulu lepas seminggu mama cheffarid meninggal dunia, tengah malam tetiba Waheeda bangun dari tidur and cakap sensorang camni 'OPAH...cantiknya.OPAH jumpa ALLAH yer, OPAH pakai banyak bunga , cantiknya baju OPAH. Waheeda rindu OPAH'. OhhHHhHh......seram siut aku ! Walaupun rumah aku tetngah KL & nampak terang benderang KLCC, tapi keseraman aku tetap ada. Bila aku tanya dia apa dia nampak...dia cakap.. Waheeda nampak Opah terbang je. Opah cantik ..pakai banyak bunga !!! alamakkkk !!!  

Dan jugak memandangkan si Waheeda ni HALUS dan selalu senang kena SAKIT, mmg aku rapat banyak ngan anak aku yg ini. Pergi memana dia yg kena PEGANG dulu. Apa2 hal pun , fokus aku hanya pada Waheeda. Anak2 yg lain aku tak risau sangat.

Waheeda aktif dengan kehalusan badan dia dan mulut dia yg omeh tuh , kenkadang aku panggil dia Sang Kancil. Sekarang dia dok tanya aku masa dia belum masuk kat perut aku dulu , masa kat rumah Allah dulu , betul ke dia seekor KATAK ?? hahahhahahhahahaaa.....mmg nak kena Wardina! And dia plak tanya betul ke Wardina dulu seekor anak GAJAH ? waduh waduh waduh !! camner aku nak jawab tuh ? 

Memang HUKM Paedtrik ada cakap pasal nak amik air tulang belakang dia sebab hairan lepas 4 bulan lahir , Waheeda mengecut dan jadi halus. Tapi aku ni dengar nasihat org2 tua. Yg halus kecut badan dia , tapi OTAK dia ON. Mulut petah berkata2 mcm burung kakak tua. Dulu jalan senget sebelah tapi sekarang dah ok. Dulu lutut dia bengkak sebeb dia mengesot sebelum pandai jalan. Sekarang mcm berlari2 mcm SangKancil kena kejar jer. Waheeda berlari mcm melompat2 sikit. Itu yg aku panggil dia SangKancil tuh. 

Opsss..Waheeda juga amat cengeng. Suka sangat menangis.Mungkin sebab tulang dia yg kecik sangat tuh , kena jer apa2 dia akan terus menangis dan menangis sampailah aku plak yg cubit dia suruh diam. hahahahaha! aku kan mak yg GARANG! So Waheeda , sampai sini dulu mummy nak beritau camner hal2 Waheeda masa kecik2. Kalo masa ni Waheeda tgh baca n3 mummy ni , and mummy dah takada, jgn lupa apa pesan mummy tau. Al Fatihah.

Mummy sayang Waheeda so much! Jaga diri jaga daddy kakak2 dan adik Suri. Taatlah pada Allah Taala sehingga nafas yg terakhir. Amin.

3 comments:

saya said...

wahh..pengalaman sungguh v.m membesarkan anak2 ye. kalao saya tak larat agaknya sensorang. masok hspital deliver lak tu.uuwaaa.. anyway, moga v.m dan anak2 diberkati allah hendaknya.

nordee said...

wah..bestlah wahida ni...so cute

chekgu Bani Hassim said...

manisnye bertelekung.... :D