15 February, 2009

peria katak + epal


mulai minggu ini aku dah kelam. x lama lagi nak g spital. nak g anto darah. so aku dah agak cuak dengan keterlanjuran aku membaham gula yg selalunya akan melebihi dari dos yg ditetapkan.

so inlah jalan penyelesaian nya....

air sejuk
peria katak
epal hijau

blender and tapis. + sikit GULA. hehehehhe!! dan telan dengan mata yg terpejam. Pahit Ya Rabbi!! ALLAH jer yg tau betapa seksanya aku nak telan. Tapi demi aku yg mmg BENCI and X TAHAN kena BEBEL ngan doktor. Kalo doktor yg dah Prof tuh lemah lembut jer dia bercakap. tapi kalo doktor yg baru baru tuh kannn....nyampah tul. Kalah mak aku kalo dia dah start membebel!!

Dalam peti ais aku skrg tiap hari ada peria katak@kodok ngan epal hijau. Anak2 pun amik kesempatan hari2 nak bawak epal hijau ni g sekolah. Siap nak garam sikit letak dalam plastik.

Aku plak bak nasihat kengkawan diabetis lain ..lajuuUuU jer. Time aku nak telan plak petua petua kurangkan kencing aku yg manis ni ..payahhhh uuuuu!!! hahahahahaha!

Oh yer ..Al Fatihah untuk abah Siti Nurhaliza. Aku tau dia sedih camner aku pernah sedih dulu. Al Fatihah untuk abah aku jugak. Akak rindu abah!
Kami bertiga ada persamaan yg ketara ..KENCING MANIS!! Dan abah abah itu pergi meninggalkan kita sebab KENCING MANIS!

Me too soon!

2 comments:

Neeza Shahril said...

peria katak neeza suka vimmy.. makan dengan nasi buat ulam. tak yah rendam garam pun.
tapi kalau buat jus tu.. heheh.. tak lah pernah try lagi. Tapi kalau campur ngan apple hijau, macam best je hehee..

Anonymous said...

family india/begoli/bengal i know dia masak: goreng bawang putih dan finely chopped dgn onion and halia secukup rasa dried frysampai brownish.
. rencah udang ok juga fresh /kering. method dia sliced whole nipis nipis takyah buang biji. biji tu effect yg popwer boleh hypo kalau silap hbulan. so masak lama sikit.

sedap goreng dgn cili blacan (telur additional). goreng taucu/taucu udang basah/kering tambah cili. masak asam tumis ikan parang sedap/asam tumis /asam rebus rencah ikan bilis.
goreng biasa udangetc and 2 table spoon of miso paste. letak air secawan.
another trick is basuh chopped finely round and freeze overnite, kluar masa time nak masak. ie tumis etc then masuk masa beku - rasa bitter kurang but all the goodness tak hilang.

good luck...