17 May, 2009

emak saya - perKerjaan dia


emak saya dedulu adalah seorang askar wataniah
lepas kahwin , terus dok rumah
pastuh jual petai jual tempoyak
kat Berek Polis Jln Padang Tembak Ipoh Perak
arwah abah kan polis mata mata gelap dedulu

pastu pindah rumah sendiri Taman Ipoh Jaya
jual kuih , pecal , laksa penang , mee goreng
laku giler
sampai terbakorlah kaki si ANAS tuh
kena arang masa dia tolong tolak troli
kesian dia ....dah besor lagi besO dugaan idop dia

masa abah sakit 10 tahun
mak cari rezeki ganti abah plak
jual macam macam
belimbing buluh , kerisik , ulam raja
antO kat pasar Gunung Rapat
tanam pun tumpang tanah tepi jalan sebelah Surau Taman Ipoh Jaya
duit yg dapat tuh ...
buat makan sesikit , ubat abah , dan untuk ANAS sesikit

sambil sambil tuh 10 tahun lepas
mak ajar mngaji kat bebudak
rm5.00 jer dorang sedekah kat mak , kenkadang rm 3.00 sebulan!!
ke ke ke
redha jerlah dah rezeki

pstuh mak belajar mandi jenazah dari mak to Dato'LAT
so sampai sekarang mak masih memandikan jenazah (pompuan sahaja)
mak dah terror laaaa mandikan jenazah ni
tahun 2007 rasanya lagi terror
mak buat marathon mandikan sekali 4 org jenazah pompuan
jenazah org umno yg eksiden kat Tol Jelapang Ipoh tuh
yg langgar lori susu getah tuh
aku plak masa tuh kebetulan ada kat rumah
seram sejuk aku bila mak balik
kasut mak berbau kapur barus dan bau susu getah
handbag mak berbau spital
terus aku paksa mak mandi jer depan rumah
dengan limau nipis 10 bijik
lepas tuh ...sian mak
tidor tak ingat dunia lepas maghrib sampai ke pagi
pastuh bangun sebelum subuh sebab tak semayang Isyak lagi

alhamdulillah............
sampai sekarang
itulah serba sedikit mata pencarian mak
untuk dia ngan Anas jer..opsss..kenkadang Ayon ...kenkadang Adam..Suraya n sesikit cucu cucu
bayO duit cukai tanah
simpan nak g HAJI lagi kot
pastuh ...
kenkadang sedekah makan kat surau
sedekah kat kengkawan dia yg lagi susah dari dia
untuk aku ??
NO NO NO
he he he !!
sendiri mau ingat!!

so pekerjaan emak saya ialah ....seorang PEMANDI JENAZAH
area Sg Rokam Sg Rapat Gunung Rapat Rapat Setia Simpang Pulai dan kwsn kwsn yg berdekatan dengannya

oh yer
mak saya travel merata rata ..kalo dekat
naik BASIKAL sahaja
kalo jauh ...
dengan kawan dia
kalo lagi jauh
naik BAS
kalo lagi lagi jauh
adik dia la kena anto
lagi lagi jauh
nanti aku tanya

kalo sesapa nak MAK aku mandikan jenazah & kapankan sekali
sesapa kat Ipoh dan kwsn kwsn yg sewaktu dengannya
call mak aku....019 4004976 Hajjah Cik Nah Razak (Razak tuh arwah abah aku)

nombor dia tuh dah merata tersebarnya
sapa nak ngorat , kena belasahlah nanti ngan Anas
sapa nak tipu mak aku , ALLAH SWT bagi balasan nanti tau
sapa sapa nak rekomen apa apa , call jer lah

mak aku bukan org besO
PEMANDI JENAZAH & TUKANG KAPAN JENAZAH jer koJe nyer !!!

9 comments:

JahRera said...

salam vy,

jahrera nak ambil kursus jenazah. Niat balik Msia nanti nak belajar dgn org pandai.
Tanyakan emaknya boleh tak?
Jahrera terpaksa ke Ipoh ke?

zino said...

kena belajar kemahiran mak tu..

vy said...

KakLela

haah
kena pegi Ipoh
mak skrg jrang datang KL
kalo kebetulan ada orang meninggal, LIVE TRAINING!!

BroZino
insyallah
mmg dah ada niat

aNIe said...

Vy...banyak pengalaman mak vy dlm menempuh hidup untuk membesarkan anak2 dan mencari rezeki...alhamdulillah...Pamandi Jenazah tu banyak pahalanya tu...

♥cybermummy♥ said...

alhamdulilah ...
mulia tugas mak vy..
Tabah tul dia hadapi dugaan hidup ..
semoga mak vy sihat selalu dan di limpahi rahmat dan rezeki , amin ....

Kak Nora said...

Kalau tak ada pemandi jenazah dan tukang kapan orang mati, bayangkanlah.....satu pekerjaan yang mulia. Semoga emak VY siha, tabah, dan dimurahkan rezeki.

Zareda Norman said...

vimmy

mulianya tugas tu.. Fardhu Kifayah..

Semoga mak vimmy sihat walafiat dna terus menjalankan tugasnya..

Uncle said...

Memang satu pekerjaan yang sungguh mulia dan tinggi nilainya..tak semua orang boleh dan berpengetahuan...syukur alhamdulillah!

HUSSAIN BIN TAHIR said...

nak tanya apa citer anas skrang?